VILLKOR
LEVERANSER
Order på lagerhållna artiklar:
- Varorna i din beställning skickas inom 48 timmar.
Order på beställningsartiklar:
- Produkter som vi inte lagerhåller är i katalogen markerade med symbolen för leveranstid. Dessa har något längre leveranstid oftast 2 – 14 dagar. Frakt tillkommer.
På leveranser som sker direkt från tillverkare, extrabeställning samt expressorder debiteras frakten.
Godset levereras till angiven adress under tak.
Inbärning, leveransbevakning och avisering av gods är en extra tjänst som debiteras enligt gällande taxa från Speditören.
AVGIFTER
Beställer du för ett värde över 900 kr, levereras varorna fraktfritt. För leveranser med ordervärde understigande 900 kr tillkommer en frakt-& orderavgift.
RESTORDER
Artiklar som tillfälligt är slut restnoteras och levereras snarast möjligt. Restorder understigande 200 kr makuleras och måste beställas om.
GODSMOTTAGNING - REKLAMATION
Kontrollera att alla kollin finns med och att inget är skadat innan du kvitterar fraktsedeln. Avvikelser eller skador rapporteras direkt på frakthandlingen vid godsmottagandet.
Vid godsmottagning av levereras gäller följande;
Synlig skada:
- Ska anmärkas på frakthandlingen direkt vid mottagande av godset. Behåll emballaget.
- Om möjligt, fotografera skadan för att säkerställa reklamationsprocessen!
- Anmälan av transportskadat gods ska ske till kundtjänst samma dag som mottagandet (inom 24 timmar).
- Dold skada:
- Ska inom 7 dagar anmälas till Kundtjänst. Behåll emballaget. Om möjligt, fotografera skadan och kartongen!
- Saknat kolli:
- Noteras direkt på frakthandlingen.
- Felplock:
- Anmäls omgående till Kundtjänst!
- Retur av artiklar:
- Alla retur ska godkännas av Kundtjänst. Returhandling måste erhållas innan returnering.
- Returvarorna ska vara i originalskick med originalförpackningar för godkänd kreditering. Returer ska vara
- oss tillhanda senast 45 dagar efter godkänd retur från Kundtjänst. Vid senare retur utgår ingen kreditering.
- Vid returer av anskaffningar och beställningsartiklar gäller begränsad returrätt. Kontakta Kundtjänst vid dessa fall! Efter godkänd retur och returmottagning på lagret krediteras beloppet.
- Leveranser som inte tas emot eller går tillbaka från utlämningsställe debiteras med 50:-/kolli eller 350:-/pall.
EUR-pall
Pallkostnaden debiteras enligt gällande taxa eller genom de företag som är anslutna till pallpoolen och har giltigt registreringsnummer.
GARANTIREPARATIONER
På samtliga maskiner lämnar vi 6 månaders garanti om inget annat anges i texten. Spara fakturan, den gäller som verifikation vid garantiärenden.
PRISER
Priser i katalogen anges exklusive moms. I händelse av prisjusteringar förbehåller vi oss rätten att tillämpa leveransdagens pris.
Håll utkik efter våra prissymboler.
För toner- bläckpatroner och IT-sortiment, sträckfil samt kaffe tillämpas flytande prissättning.
Priser för säsongssortiment uppdateras för respektive säsong.
Alltid lågpris – Gäller utvalda artiklar med lågt pris (skoldelen).
Beställningsvara – Artikeln levereras direkt från tillverkare. Frakt tillkommer. (Gäller ej för toner o bläckpatroner).
Miljöavgift – Lagstadgad miljöavgift tillkommer. Redovisas separat på fakturan. Exempel FTI och Plastskatt.
BETALNINGSVILLKOR
30 dagar netto från fakturadatum. Efter förfallodagen debiteras dröjsmålsränta med gällande diskonto +8%.
FORCE MAJEURE
Vi reserverar oss för omständigheter utanför vår kontroll t ex strejk, datahaveri, väderförhållande mm.
Uppdaterad 2021-07-05
ERSÄTTNINGSVAROR
Vårt sortiment uppdateras och förbättras löpande. Om någon vara är slut i lager, kan vi i förekommande fall leverera en likvärdig ersättningsvara. Är du inte nöjd med ersättningsvaran har du full returrätt och ditt konto krediteras varan och returfrakten. Förutsättningen är att du använder returhandlingar som du rekvirerar hos kundtjänst.
TEKNISK SUPPORT
Kundtjänst tillhandahåller den information som våra leverantörer förser oss med. Vid vissa tekniska problem, kan du bli hänvisad direkt till tredjeparts-företags betalsupport.
Teknisk dokumentation kan ibland vara på engelska.
Vi förbehåller oss rätten till ändringar samt reserverar oss för skrivfel. Uppgifterna i katalogen lämnas med reservation för eventuella ändringar utanför vår kontroll.
Postnords TJÄNSTER
Följande tjänster kan kompletteras på respektive order. Det krävs en kontakt med kundtjänst för att lägga in tjänsten på ordern. Debitering sker enl nedanstående prislista.
Leveransbesked = Postnord ringer 15-30 minuter innan de är på plats.
Inbärning av gods = Chauffören bär in godset till anvisad plats. Reservation om kund t ex beställer en pall kopieringspapper och vill ha det inburet och det saknas hiss eller att det inte går in en palltruck i huset. Då krävs det två man och debiteringen blir annorlunda. Ett annat ex vara stoppförbud på gatan vilket gör att debiteringen kan avvika.
Avisering av gods = Postnord aviserar godset via telefon eller sms. Om vi lägger vi in ett mobilnummer blir det sms-avisering och vid vanligt telefonnummer blir det ett telefonsamtal, Leveransen försenas en dags eftersom mottagaren kontaktas dag 1 för leverans dag 2
Leveransbevakning = Innebär att angivet mobilnummer får uppdatering via sms enl följande;
- Godset hämtas på centrallagret
- Godset ankommer distribuerande terminal
- Godset lastat på bil
- Levereras hos mottagaren
N8-sändning = Postnord lämnar godset utan kvittens. DHL får ställa av godset utan kvittens enl överenskommelse. Kunden måste vara medveten om, ifall det saknas något kolli, står avsändaren fri från ersättningskrav.